• 013 505 2010

Uitleg over de elektrische fiets

Uitleg

Graag willen we u wat extra informatie geven over de verschillende mogelijkheden en verschillen bij de elektrische fietsen. Wij mogen zeggen dat wij inmiddels specialisten zijn op dit gebied wat betreft advies bij de aankoop en het repareren/onderhouden van deze fietsen.

Het is erg moeilijk om een keuze te maken met al die verschillende modellen en uitvoeringen. Graag wil ik u hierin duidelijkheid brengen door de verschillen op een eenvoudige wijze uit te leggen.

Er zijn een drietal verschillen wat betreft de motor

Achterwiel: Wanneer de motor in het achterwiel is verwerkt voelt dit erg natuurlijk aan, wat door de meeste mensen erg gewaardeerd wordt. Een nadeel echter is dat een gesloten kettingkast versie geen versnellingen kent.

Voorwiel: Dit is een systeem dat erg makkelijk in iedere fiets gemonteerd kan worden zonder al te veel aanpassingen. De prijs is veelal gunstig en de fiets geeft een krachtige ondersteuning. Het nadeel is echter dat het stuurgedrag beïnvloedt wordt.

Middenmotor: De middenmotor wordt steeds vaker toegepast, Flyer is met deze techniek al vanaf het begin bezig. De aandrijving gaat via de ketting en geeft een krachtige ondersteuning. Bij deze toepassing is de gewichtsverdeling erg goed verdeeld. Het nadeel is echter dat er geen kettingkast mogelijk is.

motor type

Verschillende manieren van aansturing

Rotatie sensor: Dit is het meest eenvoudige systeem. Er zit een voeler die kijkt of de pedalen vooruit draaien, dit signaal gaat naar de computer die dan de stroom weer naar de motor afgeeft. Als gebruiker kun je een aantal ondersteuningsstanden kiezen op het bedieningskastje dat op het stuur gemonteerd zit.

Kracht sensor: Dit is het fijnst werkende systeem, de fiets voelt constant de kracht die u zet en past daar het vermogen van de motor op aan. Wanneer u harder moet trappen helpt de motor vanzelf meer mee. Op de betere fietsen wordt dit systeem het meest toegepast.

Gashandel: Deze is in Nederland alleen toegestaan wanneer de fiets een snorfiets-kenteken heeft. Deze worden door “Sachs” als een van de weinige verkocht. Je kunt er gewoon mee fietsen met ondersteuning of rijden zonder te trappen met de gashandel.

Verschillende accu type

Nikkel metaal hybride (NiMH) : Dit was de meest gebruikte accu voor fietsen, erg goed en duurzaam. Alleen de hoeveelheid energie in verhouding met de grote is beperkt. Daardoor wordt er momenteel vaker gekozen wordt voor ION accu’s.

Lithium ION : Deze accu’s zijn sterk in opkomst. Ieder jaar weer komen er verbeteringen waardoor ze steeds weer meer energie op kunnen slaan. Het grote voordeel is dat deze accu’s erg vaak opgeladen kunnen worden maar een nadeel is dan weer dat de accu ieder jaar 10% van zijn capaciteit inlevert. In de accu zit een computer die er voor zorgt dat de accu opgeladen en ontladen kan worden zonder enig gevaar.

De capaciteit van accu’s kan op een aantal manieren worden aangeduid Ampère uur (Ah) en Watt uur (W/h). Tegenwoordig wordt W/h het meeste gebruikt omdat dit het meest zegt over de hoeveelheid energie die hij in zich heeft.

De actieradius is echter niet alleen afhankelijk van de accu of motor, vaak is het een combinatie hiervan. Tevens maakt het gebruik van de juiste software een groot verschil. Ook de berijder is voor een groot deel belangrijk, hij kan namelijk vergeten zijn om de banden op te pompen of zelfs wanneer u in een te zware versnelling rijdt zal de fiets veel meer stroom verbruiken.

Kom gerust langs voor een een persoonlijk advies. Wij nemen uitgebreid de tijd voor u onder het genot van een lekker kopje koffie.

Gerard van der Kaa